PROFESSIONAL COMPETENCES OF THE TECHNOLOGIST IN MANAGEMENT PROCESSES AND THE PERCEPTION OF EMPLOYERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69609/2178-4833.2025.v16.n1.a797

Abstract

This article aims to analyze the perception of employers of small companies about the professional competences developed by the graduated students of the Superior Course of Technology in Management Processes, of the Federal Institute of São Paulo - Campus Caraguatatuba. For this, a qualitative, exploratory, and descriptive research is shared, which used the semi-structured interview procedure to generate data that were typified in: basic competences, social, technical-professional, and problem-solving skills. With the findings, it can be concluded that, in the employers’ perception, the professional competences developed by the IFSP-CAR meet the needs of the labor market of small local companies, predominating a convergence between employers regarding communication skills, respect for diversity, adaptability and social responsibility. The data also showed a devaluation on the part of employers about skills related to strategy, creativity, innovation, decisions, projects, and consulting, due to the predominant family culture in the organizational structure of most companies.

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Author Biographies

Marilsa de Sá Rodrigues, Universidade de Taubaté - UNITAU

Doutora e Mestre em Administração. Graduada em Psicologia. Docente no mestrado profissional em Gestão e Desenvolvimento Regional da Universidade de Taubaté - UNITAU.

Juliana Bárbara Moraes, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo - IFSP

Mestre em Gestão e Desenvolvimento Regional pela Universidade de Taubaté (UNITAU). Graduada em Administração pelo Centro Universitário do Triângulo (UNITRI). MBA em Gestão em Marketing e Comunicação pelo Instituto de Pós-Graduação de Uberlândia (IPG). Atua como Diretora Geral do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP).

Silvio Luiz da Costa, Universidade de Taubaté - UNITAU

Doutor em Educação (USP). Mestre em Ciências Sociais (PUC – SP). Graduado em Filosofia (PUC – MG). Docente e pesquisador no Pós-Graduação em Gestão e Desenvolvimento Regional (MGDR) da UNITAU. Integra os Grupos de pesquisa Avaliação e Diagnóstico do Desenvolvimento Regional e História e Patrimônio ambiental. Coordenador de Gestão do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência  (PIBID) – Capes.  

Cleusa Vieira da Costa, Universidade de Taubaté - UNITAU

Doutora em educação no Doutorado Interinstitucional da Universidade Estácio de Sá e Universidade de Taubaté (DINTER). Mestre em Educação pela UMESP. Graduada em pedagogia pela UNITAU. Professora do Mestrado Profissional em Educação da UNITAU. Coordenadora do Projeto extensionista Contos e Encantos. Coordenadora de ária do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência  (PIBID) – Capes.  

Published

2025-06-30

How to Cite

de Sá Rodrigues, M., Moraes, J. B., da Costa, S. L., & Vieira da Costa, C. (2025). PROFESSIONAL COMPETENCES OF THE TECHNOLOGIST IN MANAGEMENT PROCESSES AND THE PERCEPTION OF EMPLOYERS. Latin American Journal of Business Management, 16(1). https://doi.org/10.69609/2178-4833.2025.v16.n1.a797