GESTÃO DEMOCRÁTICO-PARTICIPATIVA E EQUIDADE NO ENSINO SUPERIOR: EXPERIÊNCIAS E DEBATES

Authors

  • Cesar Augusto Eugenio Universidade de Taubaté
  • Cássia Elisa Lopes Capostagno Universidade de Taubaté
  • Fernanda Garcia Montoya Ribeiro Correia Universidade de Taubaté

Abstract

The founding proposition of democratic-participatory management is the opening of privileged spaces for debate so that all voices are heard, included and express their anxieties and indignations and, collectively, finding or building solutions to such demands. The objective of this case is to analyze the experience of the management team of the Pedagogy Department of a University in Vale do Paraíba, São Paulo, which, in partnership with the management of other courses that are also located on the same campus, has been committed to promoting equity. Driven by the questions, “how can democratic-participatory management contribute to relationships based on equity? How can this management model stimulate an organizational climate that promotes equity?”, we seek to achieve the following objectives: present and critically analyze some achievements of the management team of the Pedagogy course with a view to problematizing whether such actions promoted, stimulated and disseminated processes and equal relationships, capable of generating sociocultural transformation, minimally, within the limits of the campus where it is located. Methodologically, the premises of democratic-participatory management were followed, in order to meet demands and build solutions collectively. Among the results, which were not quantified, we noticed an organizational climate favorable to the achievements – community kitchen and bathroom with free and unrestricted access – with the appropriate and harmonious use of spaces and positive assessments regarding the leveling of the floor access to the classrooms . We conclude that democratic-participatory management can contribute to processes that promote equity, understood as a mature and conscious overcoming of equal treatment which, in itself, is a historic achievement.

Author Biographies

Cesar Augusto Eugenio, Universidade de Taubaté

Doutor em Educação Linha: Educação, Sociedade e Processos Formativos, e Mestre em Educação Linha: História, Historiografia e Ideias Educacionais, ambos, com o fomento da CAPES, pela Universidade São Francisco. Graduado em Filosofia, é atualmente, na Universidade de Taubaté, docente no Mestrado Profissional em Educação (MPE), Professor Assistente III de Filosofia e Ética vinculado ao Instituto Básico de Humanidades.

Cássia Elisa Lopes Capostagno, Universidade de Taubaté

Possui Mestrado em Linguística Aplicada - Universidade de Taubaté (UNITAU), pós-graduada em Literatura Infantil e Juvenil (Universidade Cândido Mendes – RJ), graduação em Pedagogia (UNITAU) e Especialização em Psicopedagogia (UNITAU) e em Leitura e Produção de Textos (UNITAU). Atualmente é Professora Auxiliar II da Universidade de Taubaté e Vice-diretora aposentada da Educação Básica da Prefeitura Municipal de Taubaté.

Fernanda Garcia Montoya Ribeiro Correia, Universidade de Taubaté

Mestranda do curso de Mestrado Profissional em Educação da Universidade de Taubaté. Pedagoga formada pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Possui graduação em Administração de Empresas pela Universidade Brasil. É gestora e docente na Faculdade da Cidade, em São José dos Campos/SP.

Published

2023-12-15

How to Cite

Eugenio, C. A., Capostagno, C. E. L., & Correia, F. G. M. R. (2023). GESTÃO DEMOCRÁTICO-PARTICIPATIVA E EQUIDADE NO ENSINO SUPERIOR: EXPERIÊNCIAS E DEBATES. Latin American Journal of Business Management, 14(2). Retrieved from https://www.lajbm.com.br/index.php/journal/article/view/749